Ułatwienia dostępu

Mediator szkolny – opiekun szkolnych klubów mediacji

Szkolenia – oferta dla szkół

Cel

Celem kursu jest przekazanie uczestnikom informacji o alternatywnych formach rozwiązywania konfliktów, w tym mediacji jako narzędzia pracy pedagoga i wychowawcy.

Dla kogo?

Kurs jest odpowiedzią na wprowadzany przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wlkp. projekt „Mediacje są OK!” i przeznaczony jest dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, pracowników szkół i placówek oświatowych – osób zajmujących się rozwiązywaniem konfliktów na każdym poziomie kształcenia. Polecany jest w szczególności osobom przygotowującym się do roli opiekunów szkolnych klubów mediacji.

Co wyróżnia to szkolenie?

  • Prawo wpisu na listę mediatorów sądowych w Sądzie Okręgowym – program obejmuje zagadnienia ogólne w wymaganej liczbie 40 h oraz zagadnienia specjalistyczne z zakresu mediacji szkolnych (20 h).
  • Uczestnicy poznają szereg narzędzi wspomagających pracę mediatora, w szczególności mediatora szkolnego.
  • Absolwenci otrzymają komplet dokumentów przygotowanych do zorganizowania Szkolnego Klubu Mediacji oraz zapisy prawne do umieszczenia w regulaminie szkoły / statucie.

Program szkolenia

Wprowadzenie do mediacji – 6 godz.

  • Przebieg postępowania mediacyjnego w sprawach cywilnych, sądowych i pozasądowych.
  • Zasady mediacji (dobrowolność, bezstronność, neutralność, poufność).
  • Rola mediatora – specyfika, prawa i obowiązki mediatora.
  • Zastosowanie mediacji – wskazania i przeciwwskazania.
  • Zagadnienia etyki zawodowej mediatorów.
  • Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora szkolnego oraz cywilnego.

Komunikacja interpersonalna jako źródło działań mediacyjnych – 8 godz.

  • Umiejętności komunikacyjne niezbędne w roli mediatora.
  • Techniki budowania dobrego kontaktu.
  • Sztuka zadawania pytań.
  • Dialog sokratejski.

Aspekty prawne i organizacyjne w mediacji – 8 godz.

  • Podstawy prawne zastosowania procedur mediacyjnych zgodnie z KPC.
  • Wiedza o prawnych i organizacyjnych aspektach funkcjonowania procedur mediacyjnych.
  • Zagadnienia praktyczne i prowadzenie dokumentacji.

Podstawy wiedzy psychologicznej o mechanizmach powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów – 6 godz.

  • Fazy, źródła, etapy, dynamika konfliktu, style radzenia sobie z konfliktem.
  • Zniekształcenia i mechanizmy psychologiczne odpowiadające za zjawisko eskalacji konfliktu.

Trening umiejętności praktycznych w zakresie mediacji   – prowadzenie wstępnych spotkań ze stronami – 12 godz.

  • Prowadzenie sesji mediacyjnych
  • Umiejętności komunikacyjne i używanie języka neutralnego
  • Umiejętność dokonania analizy i diagnozy konfliktu objętego mediacją
  • Umiejętność wyodrębnienia pozycji, potrzeb i interesów i przejścia z pozycji do interesów
  • Umiejętność wspierania stron w pracy nad rozwiązaniami
  • Umiejętność sporządzania porozumienia końcowego

Mediacje szkolne i rówieśnicze – płaszczyzny zastosowania mediacji szkolnej i rówieśniczej – 10 godz.

  • Nauczyciel w roli mediatora szkolnego (cywilnego)
  • Organizacja procesu mediacji w szkole
  • Sprawiedliwość naprawcza w szkole
  • Spotkania informacyjne dla grona pedagogicznego, uczniów oraz rodziców
  • Osoby odpowiedzialne za koordynowanie projektów mediacyjnych w szkołach
  • Prawne aspekty stosowania mediacji w szkołach
  • Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych zgodnie z Rzecznikiem Praw Dziecka z 2017 r.
  • Kodeks Etyczny Mediatora Rówieśniczego i Szkolnego
  • Specyfika placówki oświatowej jako miejsca pracy i jej podatność na konflikt

Szkolny Klub Mediacji – tworzenie podstaw funkcjonowania Szkolnego Klubu Mediacji (statut szkoły lub placówki oświatowej, regulamin) – 3 godz.

  • Zarządzanie Szkolnym Klubem Mediacji
  • Miejsce prowadzenia mediacji
  • Prowadzenie dokumentacji Szkolnego Klubu Mediacji

Praktyczne aspekty mediacji szkolnych – 3 godz.

  • Wybór opiekuna mediatorów rówieśniczych
  • Szkolenie uczniów na mediatorów rówieśniczych
  • Prowadzenie warsztatów mediacyjnych w ramach zajęć dydaktycznych
  • Sposoby promocji mediacji w środowisku szkolnym oraz w społeczeństwie

Mediacja rówieśnicza jako element kultury szkoły – 4 godz.

  • Warsztat jako sposób pracy z uczniami
  • Tutoring jako element przygotowania uczniów do roli mediatora
  • Porozumienie Bez Przemocy w mediacjach
  • Praca z emocjami i agresją w mediacjach

Forma zajęć

Stacjonarne / warsztaty.

Czas trwania

60 godzin (ok. 8 dni).
Szczegółowy terminarz zostanie ustalony po zebraniu grupy.

Proponowana liczebność grupy

12-20 osób.

Trenerzy

Stali mediatorzy sądowi zarejestrowani na liście mediatorów przy Prezesie Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim, z doświadczeniem dydaktycznym, członkowie Lubuskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji „ Siła Zgody” (działającego przy Wyższej Szkole Biznesu w Gorzowie Wlkp.), jednego z 16 centrów w Polsce należących do sieci centrów mediacji sieci „LEWIATAN”, sędziowie współpracujący z LCAM.

Cena

1200 zł od osoby (z możliwością rabatu przy zapisie kilku osób z tej samej placówki).

Informacje i zapisy

Centrum Kształcenia Podyplomowego i Szkoleń Wyższej Szkoły Biznesu